Yoga ademhalingsoefening bodhi travel

Wisselende neusademhaling

Vorige week kon je op mijn Facebook al mijn video van de wisselende neusademhaling bekijken. Nu is het tijd voor wat achtergrondinformatie én een uitgeschreven variant voor wie dat fijner vindt.

De wisselende neusgatademhaling heet in het Sanskriet de ‘Nadi Sodhana. Door middel van de Nadi Sodhana worden de energiekanalen in het lichaam gereinigd en blokkades opgeheven. Hier zul je je rustiger, kalmer en geconcentreerder voelen. En dat voelt goed :D.

De belangrijkste voordelen van Nadi Sodhana op een rijtje:

  • Zorgt voor balans tussen de linker- en rechter hersenhelft.
  • Vermindert gevoelens van angst en stress.
  • Verlaagt je hartslag en vermindert spanning.
  • Revitaliseert een vermoeid(e) lichaam en geest.
  • Reinigt de energiekanalen van het lichaam, waardoor de prana (levensenergie) weer beter kan stromen.
  • Helpt tegen en bij verkoudheid.
  • Zorgt voor het openen van beide neusgaten, waardoor je ruimer en vrijer kunt ademhalen.

Starthouding

Ga rechtop zitten op een manier die voor jou comfortabel is. Kin in kruin lang en met een rechte rug. Vouw de wijsvinger en middelvinger van je rechterhand naar binnen, tegen je handpalm. Je ringvinger en je duim steken zo uit, en daar past je neus mooi tussen. Als je je hand in deze houding houdt, kun je je neusgaten makkelijk om de beurten afsluiten als je in- en uitademt.

Uitleg

  1. Sluit je linker neusgat met je rechter ringvinger. Adem nu vier tellen in door je rechter neusgat.
  2. Sluit nu met je duim je rechter neusgat, zodat beide neusgaten dicht zijn. Houd je adem vier tellen in.
  3. Haal je ringvinger weg en laat alle lucht in vier tellen door je linker neusgat naar buiten stromen.
  4. Draai nu volgorde om. Start door weer vier seconden via je linker neusgat in te ademen. 
  5. Houd nu weer beide neusgaten vier seconden dicht en houdt je adem vast.
  6. Haal nu je duim weg en adem vier seconden door je rechter neusgat uit.

Herhaal nu stap 1 t/m 6 weer en probeer dit minimaal vijf minuten vol te houden.

Let op: de oefening hierboven is voor beginners. Idealiter is de ratio 1:2:2. Je ademt dan 4 seconden in, houdt je adem 8 seconden vast en ademt 8 seconden uit. 

Veel ontspanplezier! XXX Manon