Ujjayi breath of Ocean’s breath: wat doet het fysiek met je?

Vaak hoor je in een yoga les over de Ujjayi ademhaling of ocean’s breath. Maar wat gebeurt er eigenlijk fysiek in je lichaam?

Tijdens de ujjayi ademhaling knijp je je stembanden samen waardoor de lucht met meer kracht naar binnen wordt gezogen en naar buiten wordt gestoten. Dit sluiten van de stembanden gebeurt zonder dat je het door hebt al veel vaker…? Als je iets zwaars optilt bijvoorbeeld, sluiten de stembanden automatisch. Zo blijft de lucht in je lichaam stabiel en stevig voordat jouw optillende beweging volgt.

Maar terug naar de yoga 😉 Met de Ujjayi breath; maak je door het sluiten van de stembanden – d.m.v. het ruisende geluid achter in je keel – optimaal gebruik van de middenrifspier. Je kun je stembanden sluiten tijdens je uitademing tegen een denkbeeldig spiegeltje te ademen. (Zoals je als kind deed op de autoruit en er vervolgens een hartje in tekende.) Als je zo uitademt, krijg je het ruisende geluid in je keel. Zorg dat je start met een inademing via je neus en de uitademing via je mond. Gaat dat goed? Adem dan zowel in en uit via je neus, zonder het ruisende geluid achterin je keel te verliezen.

Nu weet je hoe het moet. Maar waarom zou je zo willen ademen? Het grote voordeel is dat de longen door de kracht van deze ‘vernauwde stembanden’-ademhaling meer zuurstof krijgen én dat de zuurstof dieper in de longen terecht komt. Dieper betekent ook dichter bij de organen en bloedbaan, zodat het zuurstofrijke bloed gelijk op kan worden genomen. Bovendien zorgt de krachtige ademhaling voor meer warmte in je lichaam en worden er meer afvalstoffen (CO2) afgevoerd. En het allermooiste: door zo bewust bezig te zijn met ademen, verhoogt je concentratie tijdens jouw yogasessie en kun je je (tijdens de uitademing) verder rekken in jouw yogabewegingen en -houdingen.

Voordelen Ujjayi breath:
  • Verhoogt zuurstof in bloed en organen
  • Meer energie
  • Verhoogt concentratie
  • Zorgt met een uitademing voor meer lengte in de houdingen.
  • Warmt je op, met mooie bijkomstigheid het lozen van meer afval stoffen

Kortom een ademhaling om te omarmen en deze tijdens hele practice proberen vol te houden. Een mooie uitdaging!