Een goede warming-up

Iedere yoga practice volgt een aantal vaste regels. Eén daarvan is de relaxation: vaak zo lekker dat je denkt.. laat mij maar het hele uur liggen :).

Een ander onderdeel is de warming-up. Ook een hele belangrijke!

Je kunt bijvoorbeeld aan het begin van je yoga practice een zonnegroet doen. Maar, wist je dat ook de ‘Westerse’ warming-up oefeningen heel belangrijk zijn om van tevoren te doen?

De Westerse warming-up 

Door kleine zachte bewegingen te maken – bijvoorbeeld met je enkels, polsen, schouders en nek – maak je langzaam je gehele lichaam wakker en klaar voor je begint aan de zonnegroet en verschillende asana’s (= yogahouding/yogaoefening).

Door even de tijd te nemen voor zo’n warming-up, geef je je lichaam letterlijk de ruimte om op te warmen en voorkom je overstrekking en daarmee blessures. 

Een goede warming-up kan wel tussen de 10 en 20 minuten duren. De precieze tijd hangt er natuurlijk vanaf hoe lang het duurt voordat jij persoonlijk bent opgewarmd. Factoren zoals de kamertemperatuur, je conditie en leeftijd (doe er zelf dus wat langer over :D) zijn ook bepalend. Over het algemeen geldt: hoe ouder je bent, hoe meer baat je hebt bij een langere warming-up.

Denk ook eens na over het moment op de dag en wat je dan nodig hebt. In de ochtend, na een hele nacht rustig liggen, hebben de meeste mensen meer tijd nodig om op temperatuur te komen, dan na een dag werk!

Kortom: start je practice met een relaxation, bewuste ademhaling, een Westerse warming-up & zonnegroetjes. Natuurlijk is het ook belangrijk om niet te vergeten na je asanas weer te eindigen met relaxation! Maar daarover een andere keer meer :).